متفرقه

اصطلاحات مهمی که در کلاس روانشناسی باید بدانید

در ادامه به برخی از مهم ترین اصطلاحاتی که ممکن است در هنگام مطالعه روانشناسی با آن ها مواجه شوید، اشاره می کنیم:

سیستم لیمبیک – سیستم لیمبیک مجموعه ای از ساختارهای مغز در قشر مغز، تالاموس و هیپوتالاموس است و در تنظیم انگیزه و رفتار هیجانی نقش دارد.

افسردگی عمده شامل حداقل دو هفته خلق افسرده، کاهش علاقه به فعالیت ها، اختلال در الگوهای خواب، از دست دادن انرژی، احساس نامناسب بی ارزشی یا گناه، کاهش وزن یا افزایش وزن قابل توجه، ناتوانی در تمرکز و افکار خودکشی است.

پرسشنامه شخصیت چند مرحله ای مینه سوتا (MMPI) – MMPI آزمونی است که برای اهداف تشخیصی استفاده می شود و شامل جملاتی است که از افراد خواسته می شود در مورد خود «درست»، «نادرست» یا «نمی توانند بگویند». سپس پاسخ‌های ارائه‌شده با پاسخ‌های افراد مبتلا به اختلالات روان‌شناختی خاص مقایسه می‌شوند تا به تشخیص آن کمک کنند.

اختلالات خلقی – اختلالات خلقی، از جمله افسردگی شدید، دیس تایمی، و اختلال دوقطبی، با نوسانات خلقی یا دوره های مزمن غمگینی شدید مشخص می شوند.

اختلال وسواسی – رفتاری (OCD)- این گروه از اختلالات با افکار مزاحم (وسواسی)و اعمال تکراری (وسواسی)مشخص می شوند که هدف آن ها کاهش احساس اضطراب ناشی از افکار وسواسی است.

لوب اکسیپیتال – این لوب مسئول درک و همچنین تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی از سیستم بینایی است.

سیستم عصبی پاراسمپاتیک – بخشی از تقسیم خودکار سیستم عصبی محیطی، سیستم عصبی پاراسمپاتیک در رفتارهای غیرارادی مانند تنفس و هضم دخالت دارد. این سیستم برای حفظ انرژی بدن و آرامش بدن پس از یک وضعیت اضطراری کار می کند و در این راستا برای مقابله با سیستم عصبی سمپاتیک کار می کند.

لوب جداری – که بین لوب فرونتال و لوب پس سری قرار دارد، لوب جداری با وضعیت بدن و حواس لامسه درگیر است.

سیستم عصبی محیطی شامل اعصابی است که بین سیستم عصبی مرکزی و دیگر بخش های بدن مانند گیرنده های حسی، عضلات و غدد ارتباط برقرار می کنند.

فوبیا – ترس های شدید و غیر منطقی که منجر به میل مداوم و شدید برای اجتناب از اشیا یا موقعیت های خاص می شود.

نظریه پیاژه – که توسط ژان پیاژه توسعه یافته است، این نظریه توسعه شناختی فرض می کند که رشد فکری به تدریج در مراحل مختلفی رخ می دهد که طی آن افراد دانش جدید را به دست می آورند، می سازند و استفاده می کنند.

اثر دارونما – اثر دارونما زمانی اتفاق می‌افتد که بیمار اثرات مفیدی را از دارونما (ماده‌ای بی اثر شیمیایی) تجربه کند، حتی اگر هیچ ارزش درمانی نداشته باشد.

اختلال استرس پس از تروما (PTSD)- PTSD یک اختلال اضطرابی است که در پاسخ به یک رویداد آسیب زا ایجاد می شود. سپس فرد جنبه های شناختی، عاطفی و رفتاری تروما را بارها و بارها تجربه می کند که منجر به احساس وحشت، ترس و درماندگی و همچنین علائم فیزیولوژیکی مانند افزایش ضربان قلب، تعریق و لرزش می شود.

تست شخصیت فرافکنی – این تست ها برای ارزیابی شخصیت استفاده می شوند و از آزمون دهندگان می خواهند که محرک های مبهم مانند لکه های جوهر را تفسیر کنند. پاسخ ها با این فرض ارزیابی می شوند که خواسته های ناخودآگاه آزمون شوندگان آشکار می شود.

بهترین روانپزشکان تهران

روان کاوی که توسط فروید توسعه یافته است، این نظریه از تکنیک هایی مانند تداعی آزاد، تفسیر رویا و انتقال برای توسعه بینش در مورد انگیزه ها و انگیزه های ناخودآگاه مشتری استفاده می کند.

اسکیزوفرنی – اسکیزوفرنی یک اختلال روانی شدید است که با اختلالات فکری، هذیان و توهم، عاطفه مسطح یا گوشه گیری مشخص می شود.

خودپنداره – خودپنداره به باورهای فرد در مورد خود براساس افکار فرد و پاسخ های دیگران به خود اشاره دارد.

هویت اجتماعی – هویت اجتماعی بخشی از خودپنداره است که از عضویت در یک یا چند گروه اجتماعی ناشی می شود.

روانشناسی اجتماعی – مطالعه چگونگی ارتباط، تفکر و تأثیر افراد بر یکدیگر.

آزمون استنفورد – بینت – یکی از پرکاربردترین آزمون های هوش، استنفورد – بینت در اصل برای کمک به شناسایی دانش آموزانی که احتمالا در مدرسه دچار مشکلات یادگیری هستند، توسعه یافته است.

خلق و خو – این اصطلاح به ویژگی های عاطفی گسترده فرد، از جمله سطح انرژی و واکنش فرد به محرک های خارجی اشاره دارد.

آزمون پذیرش موضوعی (TAT)- یک آزمون روان شناختی پیشگویانه، TAT از پاسخ دهندگان می خواهد تا روایت هایی را در مورد تصاویر مبهم از افراد ارائه دهند.

انتقال – انتقال فرآیندی در روانکاوی است که در آن بیمار واکنش های عاطفی خود را از دوران کودکی (یعنی واکنش های نسبت به والدین خود) به درمانگر منتقل می کند.

ناخودآگاه جنبه ای از ذهن است که شامل افکار، احساسات، عواطف و خاطراتی است که خارج از قلمرو آگاهی قرار می گیرند و وارد کردن آن ها به آگاهی دشوار است.

مقیاس هوش وکسلر – این تست هوش که توسط دیوید وکسلر ساخته شده است، از مقیاس‌های کلامی و عملکردی برای اندازه‌گیری هوش افراد استفاده می‌کند. از آنجایی که آزمون استنفورد-بینه برای آزمایش کودکان طراحی شده بود، این آزمایش به طور خاص برای آزمایش بزرگسالان ایجاد شد و بنابراین معیار معتبری برای سنجش هوش بزرگسالان نبود. امروزه چندین تست مختلف وکسلر وجود دارد که یکی از آنها برای کودکان است.

همان ‌طور که هر زبان اصطلاحاتی دارد، هر علم و تخصصی هم اصطلاحات مربوط به خود را دارد. از آن‌ جایی که علم روانشناسی با زندگی روزمره بسیاری از ما پیوند خورده است ممکن است در طول روز بارها با اصطلاحات روانشناسی روبرو شویم که معنی آن‌ ها را ندانیم. اگر این علائم را در اطرافیان خود می بینید بهتر است به بهترین روانپزشکان تهران مراجعه کنید.

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا