سلامتی

سلامت کودکان خردسال: چه چیزی باید انتظار داشت

مناسب برای 1-5 سال

سلامت کودک و خانواده شما

بیماری‌های خفیف بخشی از رشد هستند – نمی‌توانید کارهای زیادی برای کمک به فرزندتان انجام دهید تا از آنها دوری کند. اما اگر تا به حال نگران سلامت فرزند خود هستید، باید به پزشک عمومی خود مراجعه کنید.

دانستن اینکه مراقبت های پزشکی خوبی برای فرزند خردسال خود دارید می تواند خیال شما را راحت کند و انتخاب یک پزشک خانواده خوب می تواند از نگرانی شما را نجات دهد. برای شما و فرزندتان مهم است که رابطه خوبی با پزشک عمومی داشته باشید و از توصیه های پزشک عمومی اطمینان داشته باشید.

ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که از تشخیص یا توصیه پزشک راضی نباشید. بد نیست نظر دوم بخواهید یا اینکه پزشک را تغییر دهید.

علائم بیماری جدی می تواند شامل درد شدید، خواب آلودگی، رنگ پریدگی یا آبی پوست، کم آبی بدن، مشکل در تنفس، عدم پاسخگویی و تشنج باشد. علائم کودکان خردسال می تواند خیلی سریع بدتر شود، بنابراین در صورت مشاهده هر یک از این علائم، به دنبال مراقبت فوری پزشکی باشید.

مشکلات رایج سلامت کودکان

در اینجا یک راهنمای سریع برای برخی از رایج ترین مشکلات سلامت کودکان در استرالیا آورده شده است.

آلرژی

آلرژی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی کودک شما به موادی در محیط واکنش نشان می‌دهد که برای اکثر افراد بی‌ضرر هستند – به عنوان مثال، غذاها، نیش حشرات، کنه‌های گرد و غبار، حیوانات یا گرده. اگر فکر می کنید فرزندتان آلرژی دارد به پزشک عمومی مراجعه کنید.

آسم

اگر کودک شما آسم دارد، ممکن است هنگام تنفس خس خس سینه داشته باشد، یا در حین فعالیت بدنی یا در حال استراحت، تنگی نفس داشته باشد، سرفه خشک مداوم داشته باشد، یا در حین فعالیت بدنی یا در شب سرفه کند. اگر فکر می کنید فرزندتان آسم دارد، به پزشک عمومی خود مراجعه کنید.

سرماخوردگی

کودکان ممکن است به اندازه یک بار در ماه سرما بخورند. بهترین درمان معمولا مایعات، راحتی و استراحت است. آنتی بیوتیک ها کمکی نمی کنند اگر نگران این هستید که چیزی جدی تر از سرماخوردگی است، به پزشک عمومی خود مراجعه کنید.

ورم ملتحمه

ورم ملتحمه یک عفونت پوشش داخلی کره چشم و پلک است. علائم شامل قرمزی، پف کرده، چسبناک و درد چشم است. ملتحمه باکتریایی و ویروسی بسیار مسری هستند، اما ملتحمه آلرژیک مسری نیست. فرزندتان را نزد پزشک عمومی ببرید تا بررسی کند که کودک شما چه نوع ورم ملتحمه دارد و چگونه آن را درمان کند.

عدم تحمل غذایی

عدم تحمل غذایی واکنشی است به غذایی که خورده اید. علائم شامل نفخ، اسهال و درد معده است که معمولاً خود به خود برطرف می شود. اگر فکر می کنید فرزندتان به عدم تحمل غذایی مبتلا است، با پزشک عمومی خود صحبت کنید.

گاستروانتریت

بسیاری از کودکان به گاستروانتریت (“گاسترو”) مبتلا می شوند. علائم شامل اسهال، از دست دادن اشتها، استفراغ و حالت تهوع، گرفتگی معده و تب است. اکثر موارد گاستروانتریت در کودکان جدی نیستند، اما مهم است که مطمئن شوید که کودک شما مایعات کافی دریافت می کند.

بیماری دست، پا و دهان

بیماری دست، پا و دهان باعث ایجاد تاول های کوچک در داخل دهان و روی دست ها و پاها می شود. اینها خارش ندارند این یک عفونت خفیف و بی ضرر است.

زخم زرد

زخم‌های زرد زخم یا زخم‌های مدرسه معمولاً به صورت لکه‌های صاف، قرمز یا تاول‌های کوچک در هر نقطه از بدن کودک شما شروع می‌شوند. لکه ها ممکن است با چرک زرد یا سبز پر شوند، ترکیده شوند یا پوسته پوسته شوند. تاول ها بسیار خارش دارند. اگر فکر می‌کنید فرزندتان به زردی مبتلا است، به پزشک عمومی مراجعه کنید، زیرا کودک شما به آنتی‌بیوتیک نیاز دارد. ایمپتیگو بسیار مسری است، بنابراین کودک خود را تا زمانی که حداقل 24 ساعت تحت درمان آنتی بیوتیکی قرار نگیرد، در خانه نگه دارید.

شپش یا شپش

این حشرات خود را به موهای کودکان می‌چسبند، تخم‌گذاری می‌کنند (که اغلب آن را نیتس می‌گویند) و باعث خاراندن و خارش زیادی می‌شوند. می توانید با شانه کردن موهای خیس با نرم کننده یا استفاده از محصولات ضد شپش شپش را از بین ببرید. کودک خود را تا زمانی که شپش را درمان نکرده اید در خانه نگه دارید.

زگیل

زگیل یک رشد کوچک به رنگ گوشتی و برجسته است. آنها را بیشتر روی بازوها، دست ها و پاهای کودکان می بینید. زگیل ها معمولا بدون درد هستند. اگر زگیل روی صورت، پاها یا اندام تناسلی فرزندتان است، یا اگر زگیل قرمز، داغ و دردناک به نظر می رسد، به پزشک خود مراجعه کنید.

کرم ها

علائم کرم ها شامل خارش یا قرمزی پایین بدن است. کرم ها معمولا خطرناک نیستند. درمان آنها با قرص های ضد انگلی آسان است که می توانید بدون نسخه از داروخانه محلی خود خریداری کنید. شما باید همزمان با همه اعضای خانواده رفتار کنید. عود عفونت ها بسیار رایج است، به ویژه در کودکانی که در مراقبت از کودک، پیش دبستانی یا مدرسه هستند.

بسیاری از عفونت های رایج دوران کودکی به راحتی پخش می شوند. یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از انتشار، شستن دقیق دست‌ها است. می توانید به کودک خود یاد بدهید قبل از غذا خوردن، بعد از رفتن به توالت، و بعد از دست زدن به حیوانات یا چیزهای کثیف دست ها را بشوید.

نکات بهداشتی کودک :

مطمئن شوید که واکسیناسیون ها به روز هستند

ایمن سازی از کودک و جامعه شما در برابر بیماری هایی مانند سرخک و دیفتری که بالقوه جدی و حتی تهدید کننده زندگی هستند، محافظت می کند. کودک شما می تواند توسط پزشک عمومی شما یا در کلینیک بهداشتی محلی یا شورای محلی ایمن سازی شود.

از داروها فقط در صورت نیاز، توصیه شده یا تجویز شده استفاده کنید

هنگامی که کودک شما تب یا درد خفیف دارد می توانید از داروهایی مانند پاراستامول و ایبوپروفن بدون نسخه استفاده کنید. برای استفاده از این داروها معمولاً نیازی به مراجعه به پزشک ندارید. اما اگر مطمئن نیستید، با داروساز یا پزشک عمومی خود صحبت کنید.

داروهای دیگر را فقط در صورت توصیه داروساز یا تجویز پزشک به کودک خود بدهید.

همیشه دستورالعمل های دوز را روی برچسب داروها بررسی کنید تا مطمئن شوید که دوز مناسبی را برای وزن یا سن کودک خود می دهید. هوای کودک خود را تمیز نگه دارید

دود دست دوم و دست سوم می تواند خطرات جدی برای سلامتی کودکان ایجاد کند. بهترین راه برای محافظت از کودک، ترک سیگار است. اگر کسی در خانه شما سیگار می کشد، مطمئن شوید که همیشه بیرون سیگار می کشد. و هرگز در ماشینی که بچه حمل می کند سیگار نکشید.

همچنین از استفاده از اسپری های شیمیایی خانگی، مانند مواد دافع حشرات یا محصولات پاک کننده، زمانی که فرزندتان در اتاق است، خودداری کنید.

بهداشت

بهداشت شخصی روزانه برای کودکان و هر کسی که از کودکان مراقبت می کند مهم است. این یکی از مؤثرترین راه‌هایی است که برای محافظت از خود – و دیگران – در برابر بیماری داریم.

دو بار در روز مسواک بزنید

سلامت دهان و دندان برای سلامت عمومی کودک شما حیاتی است. همچنین برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کلیدی است.

دندان های کودک خود را دو بار در روز – صبح و شب – مسواک بزنید. فقط تا 18 ماهگی کودکتان از آب روی مسواک استفاده کنید (مگر اینکه دندانپزشک چیز دیگری به شما بگوید). در 18 ماهگی، می توانید از خمیردندان کم فلوراید به اندازه یک نخود استفاده کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا