سلامتی

آنچه مدفوع شما می تواند در مورد سلامتی به شما بگوید

دلیل شماره 1 برای توجه به شماره 2 خود؟ سرنخ هایی از شرایط بالقوه جدی ارائه می دهد

ممکن است این موضوع برای مکالمه کوکتل تابو باشد – و قطعاً سر میز شام در مورد آن صحبت نمی شود – اما موضوع مدفوع، وقتی صحبت از سلامتی به میان می آید، موضوع مهمی است.

این به این دلیل است که آنچه از بدن شما بیرون می آید می تواند چیزهای زیادی در مورد آنچه در داخل بدن شما می گذرد به شما بگوید. تغییرات در مدفوع شما می تواند منعکس کننده تغییرات در رژیم غذایی، خلق و خو و فعالیت بدنی شما باشد. برخی از جابجایی‌ها حتی می‌توانند نشانه‌ای از شرایط جدی‌تر باشند.

دکتر ویلیام چی، می گوید: قبل از شروع به وسواس در مورد حرکات روده خود، بدانید که “مدفوع هر فرد گاه به گاه متفاوت است”، بسته به آنچه می خورید، میزان حرکت و داروهایی که مصرف می کنید، از جمله موارد دیگر. ، استاد علوم گوارش و تغذیه در پزشکی میشیگان در دانشگاه میشیگان. پس بهتر است آن را «بیش از حد» تفسیر نکنیم.

از سوی دیگر، چی می‌افزاید: «نادیده گرفتن چیزها و عدم نگرانی در صورت نیاز، بسیار آسان است. نکته کلیدی این است که عادی خود را بدانید. برخی افراد چند بار در روز مدفوع می کنند. دیگران چند بار در هفته می روند. زمانی که می خواهید شروع به توجه کنید این است که “اگر تغییر ناگهانی در عادات روده خود داشته باشید و بیش از یک روز طول بکشد.”

در اینجا چند مورد وجود دارد که باید مراقب آنها بود.

مدفوع قرمز، قهوه ای یا سیاه

یکی از تغییرات نگران کننده تر، وجود خون در مدفوع است که می تواند قرمز، قهوه ای یا حتی سیاه به نظر برسد. Chey می‌گوید: خون قرمز روشن اغلب نشان می‌دهد که خونریزی از انتهای تحتانی دستگاه گوارش (GI) شما می‌آید – و تقریباً همیشه ناشی از هموروئید است. کمی خون قرمز روشن نیز می تواند به دلیل پارگی کوچک بافت داخل توش باشد.

خون تیره‌تر که تقریباً سیاه است، نشان‌دهنده خونریزی بالاتر در دستگاه گوارش، مانند معده یا روده کوچک است. اگر متوجه این موضوع شدید، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید. نیتین آهوجا، پزشک متخصص گوارش و استادیار پزشکی بالینی در پرلمن می‌گوید: «یک توضیح نگران‌کننده تومور یا یک پولیپ بزرگ است که به اندازه‌ای بزرگ شده است که منبع خونی به‌طور متناوب شروع به خونریزی کرده است. مرکز پزشکی پیشرفته در دانشگاه پنسیلوانیا. او خاطرنشان می کند که زخم ها همچنین می توانند در هر نقطه از دستگاه گوارش خونریزی کنند.

اما این را نیز بدانید که دلایل دیگری نیز وجود دارد که باعث می‌شود زباله‌های شما قرمز یا سیاه به نظر برسند. آهوجا می‌گوید: «برای مثال، کسی که تمایل جدیدی به چغندر دارد – این یک توضیح رقابتی برای تغییر مداوم رنگ به سمت قرمز است. و مصرف مکمل‌های آهن یا بیسموت ساب سالیسیلات (که بیشتر با نام تجاری آن، Pepto-Bismol شناخته می‌شود) می‌تواند مدفوع شما را سیاه کند – همچنین یک وعده غذایی از ماکارونی با جوهر مرکب یا شیرین بیان سیاه.

مدفوع کم رنگ

چی می گوید: اگر مدفوع شما رنگ پریده به نظر می رسد و حتی به نظر می رسد که در توالت شناور است، ممکن است نشانه ای از این باشد که پانکراس شما، اندامی که به هضم غذا کمک می کند، به طور طبیعی کار نمی کند. طبق گفته کلینیک مایو، مدفوع بسیار بدبو که چرب یا روغنی به نظر می رسد نیز می تواند به مشکلات مربوط به لوزالمعده اشاره کند، و ممکن است به این معنی باشد که بدن شما در هضم چربی ها مشکل دارد.

مشکل در کبد می تواند دلیل دیگری برای مدفوع کم رنگ باشد، زیرا اندام مسئول ترشح صفرا است که معمولاً به مدفوع رنگ قهوه ای آن می دهد. اگر هر یک از این مشکلات – مدفوع کم رنگ یا چرب – برای بیش از چند روز ادامه داشت، حتماً با پزشک صحبت کنید، به خصوص اگر در کنار آن کاهش وزن یا درد شکم را تجربه می کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا