سلامتی

تصویر بدنی سالم

تصویر بدنی چیست؟

تصویر بدن چیزی است که شما در مورد بدن خود حس می کنید. کودکانی که تصویر بدنی سالمی دارند، در مورد بدن خود احساس خوب و خوشایندی دارند. آن ها از ظاهرشان ، نحوه حرکت و رشد بدن و کاری که بدن آنها می تواند انجام دهد، راضی و خشنود هستند. تصویر بدن بخشی از تصویر ذهنی کامل کودک است.

داشتن تصویر بدنی خوب به کودکان کمک می کند تا احساس اعتماد به نفس کنند. این به اعتماد به نفس آن ها می افزاید. کودکانی که تصویر بدنی ضعیفی دارند، نسبت به بدن یا ظاهر خود احساس خوبی ندارند. تصویر بدنی ضعیف می تواند از تصویر ذهنی کودک فاصله بگیرد. این تصویر می تواند اعتماد به نفس او را کاهش دهد.

تصویر سالم بدن در طول زمان رشد می کند. این تصویر در دوران نوزادی شروع می شود. با بزرگ شدن بچه ها شکل می گیرد. وقتی بچه ها دوران بلوغ را پشت سر می گذارند، این تصویر با آنچه دیگران می گویند، شکل می گیرد. در هر مرحله، والدین می توانند کارهایی برای کمک به تصویر سالم بدن کودک انجام دهند.

تصویر بدن در نوزادان و کودکان نوپا

به طور طبیعی نوزادان و کودکان نوپا از بدن خود راضی هستند. زمانی که نوزادان دست و پای خود را حرکت می دهند و می توانند بنشینند و در نهایت شروع به راه رفتن می کنند، از این موضوع احساس غرور دارند.

لازم است والدین با انجام کارهای زیر به کودکان نوپا کمک کنند تا احساس خوبی نسبت به خودشان داشته باشند:

مواظبت و نوازش کنید

بازی به شیوه ای که به نوزادان اجازه می دهد بدن خود را حرکت دهند

بازی به شیوه ای که به کودکان نوپا اجازه می دهد از مهارت های جدید استفاده کنند

نشان دهند که چقدر احساس غرور می کنند

لبخندها و تحسین های زیادی بزنید

تصویر بدن در کودکان در حال رشد

وقتی بچه ها بزرگ می شوند، می توانند احساس خوبی در مورد بدنشان ایجاد کنند. گاهی اوقات نشان می دهد. بچه ها وقتی می گویند چقدر قد کشیده اند، با غرور لبخند می زنند. آن ها در آینه به خودشان لبخند می زنند. آن ها دوست دارند که با لباس مورد علاقه یا موهای جدید به نظر برسند. آن ها از شما می خواهند که سرعت دویدن آن ها را تماشا کنید. یا ببینید که در اسکیت بورد چه کاری می توانند انجام دهند.

وقتی بچه ها بزرگ می شوند، ممکن است خودشان را با بچه های دیگر مقایسه کنند. آن ها می خواهند در مورد ظاهرشان احساس خوبی داشته باشند. آن ها می خواهند قادر به انجام کاری باشند که بچه های دیگر می توانند انجام دهند. وقتی آن ها در مورد نحوه اندازه گیری احساس خوبی دارند، تصویر بدنی آن ها را می سازد.

والدین برای کمک به کودکان در ساخت یک تصویر بدنی سالم می توانند:

بدنشان را به آن ها یاد بدهید

به آن ها کمک کنید از بدن خود مراقبت کنند

چیزهای خوبی درباره ی ظاهر بچه ها بگو.

بگذارید بچه ها به شما نشان دهند که چه می توانند بکنند

به آن ها نشان دهید که به کاری که می توانند انجام دهند افتخار می کنید

با بچه ها فعال باشید

بچه ها هر روز فعال باشند

تصویر بدن در بلوغ و فراتر از آن

بدن کودکان در دوران بلوغ تغییر می کند. نحوه احساس آن ها نسبت به بدنشان نیز ممکن است تغییر کند. برخی از کودکان از اینکه مانند یک کودک بزرگ تر به نظر می رسند، هیجان زده هستند. برخی دیگر از تغییر بدن خود احساس خجالت می کنند. عادت کردن به جسمی که متفاوت به نظر می رسد و احساس متفاوتی دارد، می تواند زمان ببرد.

بلوغ همزمان برای همه اتفاق نمی افتد. بعضی از بچه ها زود رشد می کنند. ممکن است در ابتدا احساس ناخوشایندی داشته باشند. یا ممکن است از بالغ تر به نظر رسیدن احساس غرور کنند. بعضی از بچه ها دیرتر به بلوغ می رسند. بعضی ها در این مورد احساس خوبی دارند، در حالی که بعضی دیگر نمی توانند برای رسیدن به دوستانشان صبر کنند.

طبیعی است که دختران در دوران بلوغ کمی چربی اضافی بدن داشته باشند اما این موضوع باعث می شود که برخی از دختران نگران وزن خود باشند.

نوجوانان و جوانان ممکن است به ظاهر خود اهمیت زیادی بدهند. ممکن است ظاهر و سبک های جدیدی را امتحان کنند. ممکن است برای تناسب یا برجسته شدن لباس بپوشند.

آن ها ممکن است بیش از حد بر آنچه که در مورد ظاهرشان دوست ندارند تمرکز کنند. پسران ممکن است آرزو کنند که ای کاش ماهیچه های بیشتری داشتند. دختران ممکن است آرزو کنند که ای کاش منحنی های بیشتری داشتند، یا منحنی های کمتری داشتند. خود انتقادی بودن بیش از حد می تواند به تصویر بدن نوجوانان آسیب برساند.

والدین برای کمک به نوجوانان برای داشتن بدنی سالم می توانند:

در مورد ظاهر آن ها حرف های خوبی بزنید

به آن ها اجازه دهید ظاهر و سبک های جدید را امتحان کنند

از انتقاد به نحوه نگاه نوجوان پرهیز کنید

اطمینان حاصل کنید که نوجوانان خواب کافی داشته باشند و رژیم غذایی سالمی داشته باشند.

اطمینان حاصل کنید که نوجوانان هر روز فعال هستند

آیا کاهش وزن می تواند بر بدن کودکان تاثیر بگذارد؟

بعضی از بچه ها در مورد بدن یا ظاهر خود اذیت می شوند، اذیت می شوند، یا خجالت می کشند. این می تواند باعث شود که بچه ها عمیقا احساس درد کنند. این می تواند به تصویر بدن و خودارضایی آن ها آسیب برساند.

اگر این اتفاق بیفتد، والدین می توانند:

قدم هایی برای جلوگیری از اذیت و آزار دیگران بردارید

به کودک خود کمک کنند تا احساسات جریحه دار شده و شرمساری خود را ترمیم کندپ

آن ها می توانند این کار را با صحبت کردن و گوش دادن به کودک خود انجام دهند. اگر نیاز باشد، می توانند از مشاور یا درمانگر کمک بیشتری برای کودک خود بگیرند. تصویر بدن کودک می تواند بهتر تغییر کند، حتی اگر آسیب ببیند.

آیا داشتن شرایط بهداشتی می تواند بر بدن کودکان تاثیر بگذارد؟

در برخی مواقع بعضی از شرایط بهداشتی مانع می شود که کودکی نتواند کاری را انجام دهد که کودکان دیگر می توانند انجام دهند. برخی از آن فعالیت ها بر نحوه نگاه، حرکت، یا رشد کودک یا میزان فعال بودن او تاثیر می گذارند.

اما داشتن یک وضعیت سلامتی خاص به این معنی نیست که کودک نمی تواند تصویر بدنی سالمی داشته باشد. یک تصویر بدنی سالم از پذیرفتن، دوست داشتن و مراقبت از وضعیت جسمانی شما به وجود می آید. در این صورت احساس بدی نخواهند داشت، حتی زمانی که کارهایی وجود دارد که این کودکان توانایی انجام آن ها را ندارند درحالی که برای کودکان دیگر بدون مشکل آن ها را انجام می دهند.

والدین برای کمک به کودکان چه کارهایی می توانند انجام دهند؟

به خاطر داشته باشید که الگوی تصویر بدنی خوبی برای خود و کودکان باشید. هر روز فعالیت داشته باشید. رژیم غذایی سالمی را رعایت کنید. در مورد بدن خود به روش های مثبت صحبت کنید. بدن خود را قبول کنید و از آن به خوبی مراقبت کنید. کودکان این کار را انجام می دهند.

اهمیت داشتن تصویر بدن مثبت

داشتن تصویر بدن مثبت بسیار مهم است زیرا در جنبه هایی از زندگی تأثیر می گذارد که برای ما و ارتقای زندگیمان بسیار مهم هستند. کسانی که تصویر بدنی مثبت دارند از سطح بالاتری از سلامت جسم و روان و همچنین رشد فردی برخودار هستند. عواملی که تصویر بدن مثبت بر روی آن ها تأثیر می گذارد به شرح زیر است:

1-تصویر بدن مثبت میزان اعتماد به نفس را افزایش می دهد.

2- هرچه تصویر بدنی که فرد از خودش دارد مثبت باشد در پذیرش خود و دوست داشتن خویشتن موفق تر است.

3- تصویر مثبت از بدنتان باعث می شود با نیاز های بدنتان هماهنگ باشید و سبک زندگی متعادلی را پیش بگیرید در نتیجه نگرش شما به تمام جنبه های زندگی درست و مثبت می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا